Είναι το πιο γνωστό φωσφολιπίδιο. Το μόριο της αποτελείται από ένα μόριο γλυκερόλης, όπου βρίσκονται συνδεδεμένα δύο λιπαρά οξέα, όπως ακριβώς συμβαίνει στα τριγλυκερίδια. Στην Τρίτη διαθέσιμη θέση στο μόριο της λεκιθίνης, βρίσκεται μία φωσφορική ομάδα και ένα μόριο χωλίνης. Τα λιπαρά οξέα κάνουν την λεκιθίνη να διαλύεται στο λίπος και φωσφορική ομάδα στο νερό. Αυτή η ευελιξία των φωσφολιπιδίων δίνει στην βιομηχανία την δυνατότητα να τα χρησιμοποιεί ως γαλακτοματοποιητές και να αναμιγνύει το λίπος με το νερό σε προϊόντα όπως είναι η μαγιονέζα και διάφορα γλυκίσματα.

Πέρα βέβαια από την παρουσία τους στα προϊόντα που παράγονται στην βιομηχανία, τα φωσφολιπίδια υπάρχουν σε πολλές φυσικές τροφές. Η πλουσιότερες πηγές λεκιθίνης είναι τα αυγά, το συκώτι, η σόγια, ο σπόρος του σιταριού και τα φιστίκια.

Η λεκιθίνη και άλλα φωσφολιπίδια αποτελούν συστατικά της κυτταρική μεμβράνης. Λόγω της ιδιότητας τους να διαλύονται τόσο στο νερό όσο και στο λίπος, βοηθούν τις λιποδιαλυτές ουσίες (βιταμίνες, ορμόνες κλπ), να περνούν εύκολα μέσα και έξω από τα κύτταρα. Συμπεριφέρονται σαν γαλακτοματοποιητές και στον ανθρώπινο οργανισμό, βοηθώντας στην απομάκρυνση του λίπους από το αίμα και τα σωματικά υγρά.

Μύθοι και αλήθειες

Πολύ συχνά η λεκιθίνη και τα σκευάσματα που την περιέχουν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και αρθογραφίας. Οι υποστηρικτές της ισχυρίζονται διάφορα, ορισμένα εκ των οποίων είναι αλήθειες και ορισμένα άλλα σοβαρές ανακρίβειες.

Αλήθειες:

• Είναι σημαντικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών.

• Οι κυτταρικές μεμβράνες είναι σημαντικές για την ακεραιότητα των κυττάρων.

Ψέματα:

• Πρέπει να καταναλώνουμε συμπληρώματα λεκιθίνης.

• Τα συμπληρώματα λεκιθίνης βοηθούν στην καύση του λίπους και στο αδυνάτισμα.

Το ήπαρ φτιάχνει από το μηδέν την ποσότητα της λεκιθίνης που χρειαζόμαστε. Σε ότι αφορά την λεκιθίνη που παίρνουμε από τα συμπληρώματα, στο πεπτικό μας σύστημα το ένζυμο λεκιθινάση θα διασπάσει την μεγαλύτερη ποσότητα με υδρόλυση, πριν περάσει στον οργανισμό. Έτσι τελικά ελάχιστη ποσότητα θα φθάσει στου ιστού του σώματος ανέπαφη. Με άλλα λόγια η λεκιθίνη δεν είναι ένα απαραίτητο συστατικό, είναι απλά ένα ακόμη λιπίδιο. Όπως λοιπόν όλα τα λιπίδια, έτσι και η λεκιθίνη αποδίδει κατά τον μεταβολισμό της 9 θερμίδες/ γρ, κάτι που βέβαια δεν έχουν κατά νου και πολλές φορές αδυνατούν να αποδεχθούν, όσοι καταναλώνουν συμπληρώματα λεκιθίνης.

Μεγάλες δόσεις λεκιθίνης μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές του γαστρεντερικού σωλήνα, ιδρώτα και απώλεια όρεξης. Βέβαια αυτά τα δυσάρεστα συμπτώματα μπορεί να προσφέρουν σημαντική βοήθεια, πείθοντας ίσως τους φανατικούς υποστηρικτές τους να σταματήσουν την κατανάλωση τους.