Η θεωρία της FODMAP diet, προέκυψε το 1999 στην Μελβούρνη της Αυστραλίας. Στα πλαίσια λοιπόν της έρευνα απεδείχθη ότι ο περιορισμός των FODMAPs, αποτελεί μία πολύ αποτελεσματική θεραπεία για τα άτομα που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Από τότε έχουν γίνει πολλές ακόμη έρευνες και δημοσιεύσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να θεωρείτε ως η πιο αποτελεσματική διατροφική παρέμβαση.

 

Τα FODMAPs βρίσκονται στις τροφές που καταναλώνουμε καθημερινά. Η λέξη FODMAP είναι το ακρωνύμιο (συντόμευση) (Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols ) τα αρχικά του οποίου αναφέρονται στους ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες που ζυμώνονται από τα βακτήρια του εντέρου. Πρόκειται για ολόκληρες ομάδες μορίων, που απορροφώνται ελάχιστα από ορισμένους ανθρώπους. Όταν λοιπόν απορροφηθεί μόνο ένα μικρό μέρος αυτών των ενώσεων στο λεπτό έντερο, θα συνεχίσουν την διαδρομή τους στον πεπτικό σωλήνα, φθάνοντας στο παχύ έντερο όπου θα αποτελέσουν τροφή βακτηρίων που φυσιολογικά ζουν σ’ εκείνη την περιοχή. Τα βακτήρια θα ζυμώσουν στην συνέχεια τα FODMAP μόρια, παράγοντας αέρια και προκαλώντας συμπτώματα ευερέθιστου εντέρου. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν φούσκωμα-πρήξιμο στην κοιλιακή χώρα, αυξημένα αέρια, κοιλιακό πόνο, ναυτία, αλλαγές στην συμπεριφορά του εντέρου (διάρροια, δυσκοιλιότητα ή συνδυασμό και των δύο) και άλλες γαστρεντερικές διαταραχές.

Ποια είναι τα FODMAPs?

Βρίσκονται στις τροφές που καταναλώνουμε. FODMAPs είναι το ακρωνύμιο των λέξεων:

Fermentable

Oligosaccharides (πχ. φρουκτάνες, γαλακτο-ολιγοσακχαρίτες)

Disaccharides (πχ. λακτόζη)

Monosaccharides (πχ. φρουκτόζη) και

Polyols (πχ σορβιτόλη, μανιτόλη, μαλτιτόλη, ξυλιτόλη και ισομαλτιτόλη)

Ποιες τροφές περιέχουν τα FODMAPs?

Ορισμένα παραδείγματα τροφών είναι τα εξής:

Μεγάλη περιεκτικότητα σε φρουκτόζη: Μέλι, μήλα, μάνγκο, αχλάδι, καρπούζι, τροφές που περιέχουν σιρόπι φρουκτόζης.

Φρουκτάνες: Αγκινάρες, σκόρδο, πράσο, κρεμμύδι, σίκαλη (σε μεγάλες ποσότητες), σιτάρι (σε μεγάλες ποσότητες), κριθάρι (σε μεγάλες ποσότητες).

Λακτόζη: Γάλα, παγωτό, επιδόρπια που περιέχουν γαλακτοκομικά, άλλα προϊόντα που περιέχουν γαλακτοκομικά και σε μικρότερη ποσότητα σε γιαούρτι και τυριά.

Γαλακτο-ολιγοσακχαρίτες (GOS): Φασόλια (όλα τα είδη), φακές ρεβίθια.

Πολυόλες: Μήλο, αχλάδι, βερίκοκο, αβοκάντο, κεράσια, νεκταρίνια, δαμάσκηνα, ξερά δαμάσκηνα, μανιτάρια και προϊόντα που περιέχουν τα γλυκαντικά σορβιτόλη, μανιτόλη, ξυλιτόλη, μαλτιτόλη και ισομαλτιτόλη.

 

Τι μπορώ να καταναλώνω στα πλαίσια μία διατροφής χαμηλής σε FODMAPs?

Η προσέγγιση μίας τέτοιας διατροφής έχει δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο θα πρέπει για 6-8 εβδομάδες να αποφύγουμε αυστηρά όλες τις τροφές που περιέχουν τα FODMAPs. Για να αποφύγουμε τον υποσιτισμό και τις υπερβολές, χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός του διαιτολογίου, από διαιτολόγο που γνωρίζει το αντικείμενο. Στο δεύτερο στάδιο η διατροφή γίνεται σταδιακά πιο ελεύθερη. Εισάγονται και πάλι οι περισσότερες (εάν όχι όλες) τροφές, με μεγάλη όμως προσοχή και εξατομίκευση. Απαιτείται προσεκτική αξιολόγηση από έμπειρο διαιτολόγο.