Πριν αναλύσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις της κατανάλωσης αλκοόλ στο οργανισμό, καλό θα είναι να αναφέρουμε τα θετικά σημεία. Έρευνες δείχνουν ότι η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει την θνησιμότητα από παθήσεις όπως τα καρδιαγγειακά, ο διαβήτης, η γεροντική άνοια και η οστεοπόρωση αλλά μόνο σε ενήλικες άνω των 35. Όλα τα πιθανά οφέλη της κατανάλωσης αλκοόλ, θα πρέπει να τοποθετηθούν στη ζυγαριά με τις αρνητικές επιπτώσεις, αλλά και την πιθανότητα να οδηγηθεί κανείς στην υπερκατανάλωση.

 


Οι περισσότερες αλκοόλες είναι ιδιαίτερα τοξικές και καταστροφικές για τα κύτταρα ακόμη και σε πολύ μικρές ποσότητες. Αυτή είναι άλλωστε η λογική της χρήσης τους ως απολυμαντικά.

 

Η αιθανόλη που υπάρχει στα ποτά, είναι η λιγότερο τοξική αλκοόλη και σε μικρές ποσότητες μπορεί να γίνει ανεκτή από τον οργανισμό, με μικρό ρίσκο για την υγεία. Οι γενικές οδηγίες χρήσης είναι οι εξής:

 

  1. Όχι περισσότερο από ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και δύο ποτά για τους άντρες.
  2. Δεν πρέπει να καταναλώνεται από γυναίκες που πιθανώς να βρίσκονται σε εγκυμοσύνη, από γυναίκες που βρίσκονται σε εγκυμοσύνη, από θηλάζουσες γυναίκες, από παιδιά και εφήβους, από άτομα που καταναλώνουν φαρμακευτική αγωγή που αλληλεπιδρά με την κατανάλωση αλκοόλ και από άτομα που πάσχουν από συγκεκριμένες παθολογικές καταστάσεις.
  3. Θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που έχουν δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν προσοχή και λεπτούς χειρισμούς, όπως είναι οι οδηγοί, οι χειριστές μηχανημάτων κλπ

 

Επιπτώσεις στην υγεία από κατάχρηση αλκοόλ

Αρθρίτιδες: Αυξάνει τον κίνδυνο για φλεγμονές στις αρθρώσεις.

Καρκίνος: Αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο στο ήπαρ, στο πάγκρεας, στο παχύ έντερο, στο μαστό και σε συνεργασία με το κάπνισμα τον κίνδυνο για καρκίνο του πνεύμονα, της στοματικής κοιλότητα, του φάρυγγα, του λάρυγγα και του οισοφάγου.

Εμβρυικό αλκοολικό σύνδρομο: Προκαλεί φυσικές και νοητικές διαταραχές στο έμβρυο.

Καρδιαγγειακά: Σε αυξημένη κατανάλωση αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια του αίματος. Η περιστασιακή χρήση μειώνει τον κίνδυνο.

Υπεργλυκαιμία: Αυξάνει τα επίπεδα της γλυκόζης.

Υπογλυκαιμία: Σε άτομα με διαβήτη, μειώνει τα επίπεδα της γλυκόζης.

Υπογονιμότητα: Αυξάνει την πιθανότητα για διαταραχές στην έμμηνο ρήση και αποβολή στην εγκυμοσύνη.

Παθήσεις των νεφρών: Αυξάνει το μέγεθος των νεφρών, διαφοροποιεί ορμονικές λειτουργίες και αυξάνει τον κίνδυνο για νεφρική ανεπάρκεια.

Παθήσεις του ήπατος: Προκαλεί λιπώδη διήθηση του ήπατος, αλκοολική ηπατίτιδα και κίρρωση του ήπατος.

Υποσιτισμός: Αυξάνει τον κίνδυνο για πρωτεϊνοθερμιδική δυσθρεψία, μειωμένη απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, αυξημένη αποβολή θρεπτικών συστατικών.

Διαταραχές του νευρικού συστήματος: Προκαλεί παθήσεις του νευρικού συστήματος και γεροντική άνοια. Μειώνει την ισορροπία και τη μνήμη.

Ψυχολογικές διαταραχές: Προκαλεί κατάθλιψη, άγχος και αϋπνίες.

Παχυσαρκία: Αυξάνει την ενεργειακή πρόσληψη, δεν είναι όμως η πρωτόγεννης αιτία.

 

Το αλκοόλ στον οργανισμό μας

Το αλκοόλ χαίρει ιδιαίτερης μεταχείρισης από τον οργανισμό. Σε αντίθεση με τις τροφές οι οποίες θέλουν το χρόνο τους μέχρι να ολοκληρωθεί η πέψη, το αλκοόλ απορροφάται αμέσως από τα τοιχώματα του στομάχου, ιδιαίτερα όταν είναι άδειο, φθάνοντας στον εγκέφαλο σε μερικά λεπτά και η επίδραση γίνεται άμεσα αισθητή.

Όταν το στομάχι είναι γεμάτο, το αλκοόλ έχει λιγότερες πιθανότητες να έρθει σε επαφή με το στομάχι και έτσι η επίδραση του στο οργανισμό καθυστερεί. Είναι λοιπόν καλό να καταναλώνουμε σνακ πλούσια σε υδατάνθρακες και φτωχά σε λίπος, όταν πίνουμε αλκοόλ.

«Οι υδατάνθρακες καθυστερούν την απορρόφηση αλκοόλ ενώ τα λιπαρά μειώνουν την περίσταλση διατηρώντας το αλκοόλ στο στομάχι για περισσότερη ώρα»

Αποφύγετε τα αλμυρά σνακ, διότι αυξάνουν το αίσθημα της δίψας, με κίνδυνο την μεγαλύτερη κατανάλωση αλκοόλ. Είναι καλό να πίνετε νερό αντί για αλκοόλ, όταν διψάτε.

Η διάσπαση της αιθυλικής αλκοόλης, ξεκινά στο στομάχι με το ένζυμο αλκοολική αφυδρογονάση. Οι γυναίκες παράγουν μικρότερη ποσότητα αυτού του ενζύμου και αυτό μας βοηθά να καταλάβουμε γιατί αντέχουν μικρότερη ποσότητα αλκοόλ, σε σχέση με τους άντρες.

Όταν το αλκοόλ φθάσει στο λεπτό έντερο, απορροφάται ταχύτατα και έχει προτεραιότητα στο μεταβολισμό σε σχέση με τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά. Αυτό συμβαίνει διότι το αλκοόλ ΔΕΝ μπορεί να αποθηκευτεί στον οργανισμό και είναι ιδιαίτερα τοξικό.

 

Η επίδραση του αλκοόλ στο ήπαρ

Τα ηπατικά κύτταρα παράγουν την περισσότερη αλκοολική αφυδρογονάση, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την παρουσία της αιθυλικής αλκοόλης στον οργανισμό. Το αλκοόλ επηρεάζει όλα τα όργανα στο σώμα, αλλά περισσότερο απ’ όλα «ταλαιπωρεί» το συκώτι. Είναι αυτό που λέμε «εάν είχε στόμα θα μιλούσε».

Τα ηπατικά κύτταρα χρησιμοποιούν τα λιπαρά οξέα ως καύσιμο, διασπώντας τα σε τριγλυκερίδια και στέλνοντας τα σε άλλους ιστούς.

Όταν καταναλώνουμε αλκοόλ το συκώτι επικεντρώνεται στο μεταβολισμό της αιθυλικής αλκοόλης και τα λιπαρά οξέα συσσωρεύονται. Σε περίπτωση κατάχρησης, η δομή των ηπατικών κυττάρων αλλάζει, μειώνοντας την δυνατότητα του ήπατος να μεταβολίζει τα λιπαρά οξέα. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο, όσοι υπερκαταναλώνουν συχνά αλκοόλ αναπτύσσουν λιπώδη διήθηση του ήπατος.

Όταν η ποσότητα του αλκοόλ ξεπερνά τις δυνατότητες του ήπατος, τότε αυτή κυκλοφορεί στον οργανισμό περιμένοντας την επόμενη παραγωγή της αλκοολικής αφυδρογονάσης, του ενζύμου δηλαδή που θα διασπάσει την αιθυλική αλκοόλη.

Η δυνατότητα του οργανισμού να διαχειρίζεται το αλκοόλ, εξαρτάται από παράγοντες όπως το μέγεθος του σώματος και η γενική φυσική κατάσταση του ατόμου.

«Πίνεται αργά ώστε να δώσετε τον απαιτούμενο χρόνο στο συκώτι να διαχειριστεί το αλκοόλ. Μην καταναλώνεται περισσότερο από 1 ποτό ανά ώρα»

Η ποσότητα του ενζύμου που διασπά το αλκοόλ, ποικίλει από άτομο σε άτομο και εξαρτάται από παράγοντες όπως η είναι κληρονομικότητα και η διατροφή των τελευταίων ωρών πριν την κατανάλωση αλκοόλ. Εάν για παράδειγμα καταναλώσουμε πολύ μικρή ποσότητα τροφής, το τελευταίο 24ωρο, τότε ο οργανισμός θα καταβολίσει τις πρωτεΐνες του σώματος και μαζί το ένζυμο αλκοολική αφυδρογονάση. Έτσι η επίδραση της αιθυλικής αλκοόλης στον οργανισμό γίνεται πολύ πιο έντονη, διότι απορροφάται ταχύτατα και διασπάται πιο αργά.

 

To αλκοόλ αποδιοργανώνει το ηπατική λειτουργία

Ορισμένα από τα προβλήματα της αυξημένης κατανάλωσης αλκοόλ, είναι τα εξής:

  • Διατάραξη της οξεοβασικής ισορροπίας του οργανισμού (μετατόπιση στα οξέα).
  • Η αυξημένη παραγωγή CoA, αυξάνει τη σύνθεση λιπαρών οξέων και «μπλοκάρει» την ηπατική λειτουργία.
  • Αρκεί ένα βράδυ υπερκατανάλωσης αλκοόλ, για εμφανιστεί το «λιπώδες ήπαρ». Εάν το φαινόμενο συνεχιστεί για καιρό, τα ηπατικά κύτταρα καταστρέφονται.
  • Το συκώτι γίνεται λιγότερο αποτελεσματικό σε μια σειρά από λειτουργίες.
  • Η δυσλειτουργικότητα αυτή μειώνει την θρεπτική επάρκεια του οργανισμού. Το πρόβλημα ΔΕΝ μπορεί να διορθωθεί με διατροφική παρέμβαση.
  • Μειώνεται η δυνατότητα ενεργοποίησης της βιταμίνης D.
  • Μειώνεται η παραγωγή της χολής.
  • Μειωμένη δυνατότητα παραγωγής γλυκόζης από πρωτεΐνες.
  • Μειωμένη δυνατότητα σύνθεσης πρωτεϊνών, που είναι απαραίτητες για το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Μειωμένη δυνατότητα μεταβολισμού των φαρμάκων.

Για να ξεπεραστούν τα παραπάνω προβλήματα θα πρέπει να διακοπεί η κατανάλωση αλκοόλ και να βελτιωθεί η διατροφική συμπεριφορά του ατόμου.

«Η βελτίωση μόνο των διατροφικών συνηθειών δεν αρκεί.»

Εάν δεν διακοπεί ή τουλάχιστον περιοριστεί η κατανάλωση αλκοόλ, θα οδηγηθούμε σταδιακά στο τελικό στάδιο της καταστροφής που ονομάζεται «κίρρωση του ήπατος».

 

Η επίδραση στο εγκέφαλο

Για αιώνες χρησιμοποιούσαν το αλκοόλ ως αναισθητικό. Η χρήση του όμως δεν ήταν τόσο ασφαλής διότι δεν ήταν ξεκάθαρο πια ήταν η απαραίτητη δόση και πια δόση θα μπορούσε να είναι μοιραία για τον ασθενή.

Η περιστασιακή χρήση του ως χαλαρωτικό μέσο και ως μέσο αντιμετώπισης του άγχους είναι στοιχείο της σημερινής εποχής.

Θα πρέπει όμως να ξέρουμε πως η συστηματική του κατάχρηση καταστρέφει τα εγκεφαλικά κύτταρα, όπως και τα ηπατικά. Με τη διαφορά ότι το κύτταρα του ήπατος μπορεί να ξαναδημιουργηθούν, ενώ τα εγκεφαλικά όχι.

Επομένως οι αλκοολικοί υποφέρουν από μόνιμες εγκεφαλικές βλάβες.

Όσοι καταναλώνουν συχνά αλκοόλ, παρατηρούν πως έχουν αυξημένη ποσότητα ούρων. Αυτό συμβαίνει διότι το αλκοόλ μειώνει την παραγωγή μιας αντιδιουρητικής ορμόνης (ADH) και έτσι αυξάνει η απώλεια νερού. Αυτό προκαλεί το αίσθημα της δίψας, κάτι που συνήθως οδηγεί τελικά σε αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ.

«Όταν κατά την διάρκεια της κατανάλωσης αλκοόλ, αισθάνεστε δίψα, καταναλώστε νερό και όχι αλκοόλ. Καταναλώστε επίσης 1-2 ποτήρια νερό πριν τον ύπνο»

 

Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ δεν μειώνει την κατανάλωση τροφής και ίσως να αυξάνει και την όρεξη. Για τους ήπιους χρήστες, αποτελεί συνήθως την επιπλέον ενέργεια σε ένα γεύμα. Αποδίδει κατά τον μεταβολισμό του 7 θερμίδες/ γρ, άδειες από θρεπτικά συστατικά και συνεισφέρει στην αύξηση του λίπους και του σωματικού βάρους.

Σε μεγάλες δόσεις δεν μεταβολίζεται αποτελεσματικά και δημιουργεί περισσότερη θερμότητα παρά λίπος. Σε όσους κάνουν συχνή κατάχρηση, το αλκοόλ υποκαθιστά συνήθως την λήψη τροφής. Τρώνε φτωχά και οδηγούνται στον υποσιτισμό.

«Όσο αυξάνει η κατανάλωση αλκοόλ, τόσο μειώνεται η κατανάλωση τροφής»

Η χρόνια κατάχρηση αλκοόλ, όχι μόνο απομακρύνει τα θρεπτικά συστατικά από την διατροφή, αλλά παρεμβαίνει και στο μεταβολισμό τους. Χαρακτηριστική είναι η επίδραση της κατάχρησης αλκοόλ, στο φολικό οξύ. Το ήπαρ χάνει την δυνατότητα της συγκράτησης του φολικού οξέως και οι νεφροί αυξάνουν την αποβολή του.

Η ανεπάρκεια φολικού οξέος στερεί από τον οργανισμό την δυνατότητα της μετατροπής της ομοκυστεϊνης σε μεθειονίνη, με αποτέλεσμα την συσσώρευση ομοκυστεϊνης και το αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Η ανεπάρκεια φολικού οξέος και η υπερκατανάλωση αλκοόλ συνδέονται με την εμφάνιση καρκίνου του παχέος εντέρου.

Η μπύρα αυξάνει την έκκριση γαστρικών οξέων ερεθίζοντας τα τοιχώματα του στομάχου και του οισοφάγου, καθιστώντας τα επιρρεπή στον σχηματισμό έλκους.
Τα κύτταρα του λεπτού εντέρου δεν μπορούν να απορροφήσουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κυρίως την Β1 (θειαμίνη), την Β9 (φολικό οξύ) και Β12. Τα ηπατικά κύτταρα δεν μπορούν να ενεργοποιήσουν αποτελεσματικά την βιταμίνη D. Διαταράσσεται ο μεταβολισμός της βιταμίνης Α, δημιουργώντας προβλήματα στην όραση.

Τα προβλήματα που εμφανίζονται στο μεταβολισμό των θρεπτικών συστατικών είναι ανεξάρτητα από την επαρκή τους πρόσληψη.

 

Μύθοι και αλήθειες!!!!

Τα «σκληρά» ποτά όπως είναι η βότκα και το ουίσκι, είναι πιο επιβλαβή από το κρασί και τη μπύρα;

Η ζημιά εξαρτάται από τη συνολική κατανάλωση αλκοόλ. Μπορεί το κρασί και η μπύρα να περιέχουν λιγότερο αλκοόλ, αλλά συνήθως καταναλώνονται σε μεγαλύτερες ποσότητες.

 

Το αλκοόλ αυξάνει την όρεξη;

Μόνο όταν καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες. Σε αυξημένη κατανάλωση η όρεξη μειώνεται και είναι πιθανό να οδηγηθούμε σε υποσιτισμό.

 

Το κρασί προσφέρει θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό;

Μπορεί να περιέχει ορισμένα θρεπτικά συστατικά και να αυξάνει την απορρόφηση καλίου, ασβεστίου, φωσφόρου, μαγνησίου και ψευδαργύρου, αλλά το αλκοόλ που περιέχει αυξάνει την αποβολή από τον οργανισμό όλων των παραπάνω στοιχείων. Έτσι δεν υπάρχει κανένα όφελος.

 

Είναι επικίνδυνο να «μπερδεύουμε» διάφορα είδη ποτών;

Η επίδραση του αλκοόλ στον οργανισμό δεν εξαρτάται από το είδος του ποτού, αλλά από την συνολική κατανάλωση αιθυλικής αλκοόλης.

 

Η μπύρα αποτελεί πηγή υδατανθράκων, βιταμινών, ιχνοστοιχείων και νερού;

Μπορεί να περιέχει κάποιου υδατάνθρακες, αλλά οι περισσότερος θερμίδες που περιέχει προέρχονται από το αλκοόλ. Και η μπύρα αυξάνει την αποβολή υγρών και θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.

Σχετική εκπομπή:

ΑναπαραγωγήΌνομα αρχείουΑναπαραγωγή Διάρκεια
downloadΠοιες είναι οι επιπτώσεις από την κατάχρηση του αλκοόλ στον οργανισμό;

59:45 min
e